НАСА откри "дървета" на Марс

14.01.2010 13:15 | Видян 4121 пъти | Гласували 1

НАСА откри

Камерата HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) на борда на космическия апарат на НАСА "Марс рикънисънс орбитър" откри острови от "дървета" на Марс, съобщи в. "Дейли мейл".

На пръв поглед в хълмистия пустинен пейзаж на Червената планета се виждат групи дървета, хвърлящи сянка върху червеникавата почва. Тези прашни дюни, ледени ручейчета и тъмни оголени места обаче са на 62 милиона мили от Марс, а "дърветата" всъщност са следи от изместен пясък.

През зимата леден слой от въглероден диоксид покрива дюните, но през пролетта ледът се изпарява и по склоновете се стича тъмен материал.

"Марс рикънисънс орбитър" кръжи около Червената планета от 2006 г. Задачата му бе да търси доказателства, че върху повърхността на планетата е имало вода достатъчно дълго време, за да съществува живот.

Затова голяма част от вниманието на апарата бе съсредоточено върху студените полярни райони.

Астрономите предполагат, че на Марс, както и на Земята, през последните няколко милиона години са ставали глобални климатични промени, които са се "запечатали" в наслоените утайки в марсианските полярни райони.

Смята се, че климатите на двете споменати планети са се влияели от промени в наклона на осите им на въртене (спрямо Слънцето).

При Марс обаче тези промени са били по-големи. Поради тази причина и поради това, че в последно време на Марс не е имало океани и живот, учените смятат, че би трябвало да е по-лесно да се установи защо и как са ставали климатичните промени на Марс.

Затова HiRISE изпраща изображения на наслоените утайки в полярните райони на Марс. Апаратът се използва и за да анализира по-активните райони.

НАСА показа и поразителна снимка от района Атабаска валес на марсианския екватор. На нея се вижда най-младият поток от лава на Марс.

Изследователите откриха, че утайките съдържат опалов силициев двуокис и железни сулфати, които биха могли да се образуват, ако на Червената планета вода с висока киселинност е текла някога върху базалтови скали при ниски температури. БТА

автор: СЛАВА

Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Расист: Цветелина Грахич изригна...

Бившата певица на „Ку-ку бенд“ изрази публично и остро...

Райна шашна феновете си със снимки от...

Певицата Райна наистина не може да се спре на едно...

Няма коментари към тази новина !