69 % спад на печалбите в БГ кината

12.01.2021 15:32 | Видян 773 пъти

69 % спад на печалбите в БГ кината

 Спад в печалбите в размер на 69 процента отчитат родните филмови продуценти от боксофиса за отминалата година.

След като световната пандемия затвори киносалоните в страната за около три месеца – два през пролетта на 2020-а и още един през зимата, българските заглавия са гледани от общо 136 974 зрители. От продажбата на билети за прожекции на наши филми пък са събрани 1 166 926 лв. в сравнение с 3 728 676 лв. за 2019 г. Големият спад се дължи именно на преустановяването дейността на залите, както и

страхът на публиката да се завърне пред екрана

във времена на здравна криза. Ако по света обаче отчитат, че 2020-а бележи най-големият спад за киното от последните няколко десетилетия, то у нас COVID-19 се оказва не толкова пагубен за индустрията, колкото липсата на масовост в създаването на комерсиални филми и развита мрежа от киносалони, които бяха налице само преди няколко години. Така например през 2015 г. приходите от филми родно производство възлизат на едва 591 546 лв. Това са двойно по-малко пари, спечелени от родната индустрия в боксофиса, в сравнение с „коронната“ 2020-а.

Драстичен спад през последните 12 месеца се отчита и във връзка с броя издадени заглавия в киноафиша. С 65 на сто по-малко български продукции са се появили на големия екран през 2020 г. Въпреки че част от тях успяват да спечелят инерция, най-посещаван остава „Диви и щастливи“ от 2019 г., като феноменът най-гледана да е лента, произведена преди отчетната година, се случва за първи път у нас в рамките на новата вълна на киното ни. Филмът, режисиран от Мартин Макариев и продуциран от Яна Маринова и Александър Сано, е проследен от 42 478 ентусиасти през последната година, като от боксофиса е спечелил 376 371 лв. Среброто в класацията е за „Ятаган“ с участието на Мариан Вълев и Жени Калканджиева. Продукцията е режисирана от Андрей Андонов, като дебютира в киносалоните още в края на февруари 2020 г., малко преди салоните да затворят врати за първи път вследствие на пандемията. До края на годината „Ятаган“ е успял да „отреже главите“ на общо 34 158 души, като така приходите от боксофиса възлизат на 299 553 лв. На трето място е „18% сиво“. Филмът, вдъхновен от едноименния роман на Захари Карабашлиев и режисиран от Виктор Чучков-син, направи официалната си премиера на 24 януари миналата година. Гледан е от 19 983 зрители и е спечелил 169 764 лв. от продажбата на пропуски. Топ 10 в боксофиса за родни продукции се допълва още от „Доза щастие“, „Екшън“, „Завръщане“, „Пепел върху слънцето“, „Останалото е пепел“, „Връзкология“ и българското предложение за наградите „Оскар“ тази година - „Бащата“.

Въпреки спада в пускането на нови заглавия и всички логистични проблеми, до които доведе здравната криза,

интересът към родното творчество остава пропорционално висок

Това става ясно от обобщените данни на Националния филмов център относно успеха на всички филми в българските кина през 2020-а г. Печалбите от боксофиса на продукции, независимо от това къде са произведени те, са със 74 процента по-малко през миналата година в сравнение с 2019 г. Разгледано в цифри, това означава, че тази година българите сме преброили общо 12 685 191 лв., за да отидем на кино. Година по-рано тази сума е достигала до 49 009 520 лв. Сред основните причини за покачването на процента, с който оставаме на минус тази година, несъмнено е пропускането на коледния сезон на големия екран. Традиционно края на декември е сред най-силните периоди на салоните не само у нас, но и по света. Неслучайно за тогава се пазят премиери на големи продукции като тези под щампата на „Междузвездни войни“. Коледните празници и почивните дни около тях също така провокират мнозина да се отправят към големия екран и за проследяването на семейни заглавия. Тази година обаче това така и не беше възможно, тъй като

салоните не отвориха врати за празниците

Операторите все пак обаче направиха реверанс към посетителите си от гледна точка на цените на билетите. След като пропуските качваха стойността си всяка година от 2015 г. насам, през 2020-а те за първи път струваха по-малко на любителите на седмото изкуство у нас. Така средно българинът е броил по 9,48 лв. за един пропуск пред големия екран.

„Лоши момчета завинаги“ пък се оказва най-оборотното заглавие на 2020-а. България не прави изключение от световния боксофис, заради което филмът с участието на Уил Смит и Мартин Лорънс е на върха в класацията на най-гледаните филми (независимо от страната на произход – б.а.) у нас. Комедийният екшън е заковал вниманието на 126 690 зрители, като е спечелил 1 264 777 лв. от билети. След „Лоши момчета завинаги“ се нарежда пък игрално-анимационният „Соник: Филмът“. Той е проследен от 87 687 души и съответно се разписва с печалби в размер на 803 400 лв. „Тенет“, с който Кристофър Нолан рестартира кинопремиерите по света и у нас, е на трета позиция. 44 067 българи са се разходили до салоните заради него, като от продажбата на пропуски са събрани 460 559 лв. Топ 5 се допълва още от игралния римейк на класиката „Мулан“ и „След сблъсъка“.

Източник: Монитор

автор: СЛАВА

Етикети: , , , , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Рекордна година за България по брой...

България уверено върви към целта си в туризма за 2024 г....

35 години банани по магазините

35 години банани по магазините. 10 ноември 1989-2024.

Няма коментари към тази новина !