Variety с ласкава оценка за В кръг на Командарев

27.08.2019 14:19 | Видян 1160 пъти

Variety с ласкава оценка за В кръг на Командарев

С вече пет игрални филма зад гърба си (и между тях документални), водещият български сценарист и режисьор Стефан Командарев устоява на изкушението да наложи само една тематична и стилистична линия в своето творчество. Въпреки това, последният му проект, среднощният полицейски колаж В Кръг е изненадващо близко до същността на предишните му филми като взима от тях сюжетни точки, структурни модели и емоционални обрати, за да ги подреди в поредния зрителски филм.

Едновременно ироничен и сериозен В кръг следва три патрулиращи двойки полицаи през една динамична нощна обиколка из центъра на София и свързва истории за трафик на хора, евтаназия, корупция и други съществени въпроси, по естествен и увлекателен начин с наличието на достатъчно мелодрама и провокация, каквито едва ли сте очаквали в рамките на 106 минути.

Безспорен хит за публиката след премиерната си прожекция на фестивала в Сараево, където филмът спечели наградата на Cineuropa  и наградата за най-добра женска роля, връчена на Ирини Жамбонас за изключителното й постижение,  В кръг смело се заиграва със социални послания и емоционални въздействия. В него има и политически конфликти и противоречиви герои, които държат интереса на зрителя, но тези които очакват просто заклеймяване или възхвала на момчетата (и жената) в сини униформи, ще останат разочаровани. Леко хапливата популистка жилка може да направи В кръг най-харесвания филм на Командарев след хита Светът е голям и спасение дебне отвсякъде, който попадна в краткия списък на  номинациите  за Чуждоезичен Оскар през 2009.
Филмът е втора част от трилогия, чието начало постави  селектирания през 2017 в Кан Посоки - истории по улиците, които представят социалната несправедливост и неравенство в съвременна България чрез серия от преплитащи се ситуации, напрегнато и динамично предадени от оператора Веселин Христов. В Посоки такситата бяха движещата сила. В кръг отново виждаме какво се случва на улицата, но мигащите светлини на полицейските коли създават усещане за повече спешност и изострено чувство за справедливост.  Полицаите в трите контрастиращи патрулиращи двойки представят различен баланс между законността и човещината, като нито един от тях не е напълно безгрешен. Черен хумор, който върви до края на филма е, че цяла нощ и трите двойки се редуват да прехвърлят в съседния район безжизненото тяло на наркоман, за да избегнат формалностите около работата по случая.  

Това създава представа за похватите на сценаристите Стефан Командарев и Симеон Венциславов, чрез които придават сила на заплетения сценарий.  В него присъства и неизменната корупция дори сред тези, които трябва да прилагат закона. В нощта, в която се отбелязва 30 годишнина от падането на Берлинската стена и промяната на режима в България, човечност и героизъм ще се противопоставят на правилата на работата.

Елена (Ирини Жамбонас) и Марин (Стефан Денолюбов) са партньори, които отвличат вниманието си от задълженията си заради необмислена авантюра. Близостта им се превръща в проблем, когато Марин нарушава протокола, за да спаси възрастен човек избягал от старчески дом, в който се разкриват ужасяващи условия на живот. Ветеранът в професията Тодор (Васил Василев-Зуека) и новака Васил (Стоян Дойчев) също са притиснати да избират между професионалния устав и човешкия инстинкт, когато попадат на момче, жестоко пребито от неонацисти. Далеч от почтеността, Иво (Асен Блатечки) и партньорът му (Иван Бърнев), тормозят група от роми, дребни хулигани, малко преди да разберем, че самите те са в сенчестата страна  на канал за трафик на хора – линия, провокирана от филма на Командарев Съдилището от 2014 (също с участието на Блатечки).

Това е само бегло докосване до горещите сюжетни линии, които се  разкриват до края на нощта. Ловко разиграни от монтажа на Нина Алтъпармакова, те се сблъскват, пресичат и изтласкват взаимно, по начин, напомнящ на носителя на Оскар, филма на Пол Хагис Сблъсъци и точно както в него, кулминациите на В кръг са напрегнати и необичайни. В кръг е най-добър в своята политическа хапливост, например когато Иво и партньорът му безгрижно обсъждат предимствата и недостатъците на секса по време на комунизма, докато местят мъртвото тяло. Когато този хумор отстъпи място на мелодраматична сантименталност (авантюрата между Елена и Марин изглежда по-бегла) филмът губи от въздействието си. Но като портрет на една все още млада демокрация, която търси мястото си в Европа („в  периферията на периферията” както мрачно се изразява едно от ченгетата), В кръг е доста добре реализиран: неговите нефункционални полицейски служители не са толкова над закона, колкото кръжат несигурно около него.

Източник:Гласове

Превод: Надя Кожухарова

Снимка: Getty images





автор: СЛАВА

Етикети: ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Желанието на Тръмп за Гренландия е...

Доналд Тръмп сериозно планира да придобие Гренландия,...

БНТ почита паметта на Владимир Даверов

Българската национална телевизия променя програмата си в...

Няма коментари към тази новина !