Почина Христина Ангелакова

21.05.2018 12:06 | Видян 1666 пъти

Почина Христина Ангелакова

На 73 години си отиде Христина Ангелакова. Голямата оперна певица е починала при усложнения, вследствие на ортопедична операция.

Христина Ангелкова е един от ярките гласове в историята на българската опера. Повече от четвърт век тя е сред най-знаменитите имена на Софийската националната опера. Певица с обемен, богат на тембри и отлично поставен глас, темпераментна и задълбочена в ролите си, Ангелакова присъства на сцената не само с традиционния за мецосопрано репертоар, но участва и в реализацията на опери на съвременни български композитори. Сред паметните ѝ образи са Изабела („Италианката в Алжир“), Марфа („Хованщина“), Сантуца („Селска чест“), Азучена („Трубадур“), Адалджиза („Норма“), Амнерис („Аида“), Дуеня от едноименната опера на Прокофиев.

Родена е през 1944 г. в Исперих, но отраства в Шумен в семейство, което обича музиката. В гимназията учи цигулка, когато решава да се посвети на пеенето. Приета е в Музикалната академия, във вокалния клас на проф. Сима Иванова.

През 60-те години Христина Ангелакова заминава за Италия, където специализира бароков вокален стил в курсовете „Ваканци музикале“ във Венеция. Учи в академията „Санта Чечилия” в Рим и в Центъра за усъвършенстване на млади певци към Миланската скала при прочутата певица и педагог Джина Чиня.

Кариерата ѝ започва щастливо: българката подписва тригодишен договор с „Ла Скала“. Там прави творческия си дебют с ролята на Улрика от „Бал с маски”, дирижирана от Клаудио Абадо. Следват партии в редица постановки на „Скалата“ – Йокаста от „Едип цар” на Стравински, Адалджиза от „Норма” на Белини, Леонора от „Фаворитката” и Елизабет от „Мария Стюарт” на Доницети… Участва и в представления на „Пикола Скала“ („Амал и нощните гости“ от Меноти и „Ноевият ковчег“ на Бритън). Концертира с прочутия оркестър „Виртуози ди Рома”.

Италианският период в творческото ѝ развитие има огромно значение – не само заради факта, че в тази страна Ангелакова се формира като белкантова певица, но и заради възможността да подготвя партии и да навлиза в големия мецосопранов репертоар с диригенти като Абадо, Бруно Мадерна и Гавацени; по-късно пее и под палката на знаменитости като Джелмети, Патане, Савалиш, Лопес Кобос и режисьори като Зануси.

Името ѝ става известно на голямата оперна сцена. Четири сезона тя е предпочитаната Амнерис на сцената на „Дойче опер“ в Западен (тогава) Берлин, чест гост е в италиански оперни театри – Болоня, Палермо, Равена, а в Римската опера е поканена да пее за премиерата на „Иродиада“ от Масне (в екип с Монсерат Кабайе, Хосе Карерас и Хуан Понс). Пее в Мюнхен, Будапеща, Дюселдорф, Лиеж, Лайпциг, Руан, Тулон, Ница, Билбао, Овиедо (с Павароти в „Бал с маски“), Атина… Със Софийската опера гастролира в Москва, Париж, Палермо, Виена…

От 2001-а до 2004 г. Христина Ангелакова е първата жена директор на Националната опера и балет. От 2012-а тя е артистичен директор на музикалния фестивал „Моцартови празници“ в Правец.

автор: СЛАВА

Етикети:
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Българин разби световния рекорд в...

Емил Кръстев постигна изключителен успех на престижния...

Целият US тим по фигурно пързаляне на...

Катастрофата на полет 5342 над летище „Роналд Рейгън“...

Няма коментари към тази новина !