красота

Вести

slava.bg : Chanel N°5 стана на 100

Chanel N°5 стана на 100

На 5 май 1921 г. се ражда Chanel N°5, един от най-известните парфюми за всички времена. Проследяваме историята на стогодишната легенда, включваща любопитни факти, тайни, щипка мистерия и всички характеристики, направили аромата емблематичен. На 5 май 1921 г. първият аромат на модната къща, основана от Мадам Коко е представен пред тесен кръг от хора в историческия бутик на улица Камбон 31 в Париж. За да отпразнува този важен рожден ден, фирменият гигант вече представи видео тийзър, който обобщава в няколко минути историята на аромата и е последната глава от поредицата “Inside Chanel”. Вечният, революционният и емблематичният Chanel N°5 е един от най-известните и обичани парфюми в света - изчислено е, че от него са продадени над 80 милиона флакона до днес.Причините за този невероятен успех са различни, като се започне от произхода: Chanel N°5 е първият парфюм, създаден от жена за жените и преди всичко е революционен за времето си. В началото на XX век моно ароматите всъщност са най-популярни, а Габриел Шанел мечтае за парфюм, който не прилича на никой друг и който не „ухае задължително на рози или момина сълза“. Същото тя споделя с френско-руския химик Ърнест Бо, добил известност благодарение на любовника си - херцог Димитри Павлович Романов. Също като баща си, Бо работи с парфюмерийната компания, обслужваща семейство Романови - „Rallet & Co." в Москва. За неповторимия мирис използва както всяващата страх роза, така и жасмин, ванилия, мускус, иланг-иланг и други есенции. Общо около 80 компонента. Разликата се крие в алдехидите. Това са изкуствени съединения с необичайна употреба в парфюмерията по това време, поради което Chanel № 5 представлява истинска революция и точната класификация на парфюма е флорален алдехид. Преди да бъде създаден този аромат само три други съдържат тези съединения. Reve d'Or и Floramye, представени през 1905 г. и Quelque Fleurs, създаден от Робер Биенайме през 1912 г. и известен като парфюмът, носен от лейди Даяна в сватбения й ден с принц Чарлз. Бо създава алдехидите C-10, C-11 и C-12 с цел да неутрализира флоралния ефект на розата и жасмина. Мадам Коко е ясна: иска „парфюм, който да ухае на жена, а не на цветя, тъй като дамите не искат да миришат на букет от рози“, както казва самата Мадмоазел през 1955 г. Името, избрано за аромата, също е семпло и иновативно, но със сигурност не е случайно. Габриел Шанел избира петата есенция от десетте предложения на Бо, но името е свързано и с петия месец от годината - май. Известна е и фразата на дизайнерката: „Представям колекцията си от дрехи на 5-ти май, петият месец от годината, затова оставяме работното име № 5, което ще му донесе късмет“.В действителност пет е щастливото число на Шанел. Запалена по нумерологията, тя му приписва мистична стойност, дълбоко вкоренена в детството й. Израства в сиропиталище в Обазин, където местната църква е покрита със символи и цифри. Петицата често се повтаря и това винаги я омагьосва, както и много други числа, свързани с други нейни аромати, като 18 или 22. Успехът е мигновен, независимо от факта, че в ранните години от историята на своя парфюм Габриел Шанел не предвижда каквато и да е реклама. Именно от уста на уста и заради трайния си аромат той се превръща в истински обект на желание за жените от епохата. Мизия Серт, една от най-близките приятелки на Мадмоазел, казва: „Да притежаваш парфюма е все едно да имаш печеливш билет от лотарията“. Французойките са очаровани от трайността, която не се среща при моно ароматите. Впечатлени са от привлекателните нотки: цветята са романтични и традиционни, мускусът и жасминът са предизвикателни. Подходящата комбинация е така точна, че да бъдат забелязани. През 1986 г. те са реинтерпретирани от Жак Полж, който дава живот на по-богата и съвремененна композиция, без обаче да изменя успешната първоначална формула. Коко Шанел е първото лице на парфюма, увековечено от родения в Унгария фотограф - Франсоа Колар - за „Harper's Bazaar” през 1938 г. Последвана е от много други известни личности. Мерилин Монро, която никога не е била официален посланик на модната къща, е снимана на 24 март 1955 г. в хотелска стая с шишенцето с известния аромат в ръцете си, точно в деня на премиерата на „Котка върху горещ ламаринен покрив” от Тенеси Уилямс. Малко по-рано, на въпроса на журналист с какво е облечена, когато си ляга, тя отговаря: "С две капки Chanel N°5". Актрисата и модел Сузи Паркър, която през 1958 г. перфектно се въплъщава в идеалния образ на модния гигант твърди: Всяка жена обича Chanel № 5. В началото на седемдесетте години идва ред на красивия портрет на френската актриса Катрин Деньов от Ричард Аведон, а през осемдесетте - и на Карол Буке, която участва в телевизионна реклама, режисирана от Ридли Скот. Други красиви посланици на парфюма са Никол Кидман, която е лице на Chanel през 2005 г. Автор на телевизионните спотове е Баз Лурман, който режисира актрисата в „Мулен Руж” и използва същата креативна посока за реализацията на рекламата с Жизел Бюндхен. Но именно с Брад Пит през 2012 г. легендарният аромат отбелязва поредната революция. За пръв път лице на дамски парфюм е мъж: „Където и да отида, там си и ти“, казва Пит.




Няма коментари към този материал !

*}