Световни певци на Райна Кабаиванска идват за Аида
22.01.2024 12:35 | Видян 506 пъти
Солисти на най-престижните световни оперни театри, шлифовани в майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет, ще се представят в главните роли на оп. „Аида“ в Софийската опера и балет на 25, 26, 27 и 28 януари.
В първата премиерна вечер етиопската принцеса Аида е Витория Йео. Южнокорейското сопрано е призната изпълнителка на партията, която е представяла на Залцбургския фестивал, в Кралския театър в Мадрид, Римската опера и др. Със своята прецизна техника и гъвкав глас Йео е магнит за най-големите диригенти – Рикардо Мути, Марко Армилято, Мюнг Вунг Чунг, Даниел Орен, Микеле Мариоти, а екзотичното й излъчване вдъхновява режисьори от ранга на Дейвид Ливърмор и Питър Грийнъуей. В ролята на Амнерис, дъщерята на фараона на Египет, е италианското мецосопрано Вероника Симеони, една от най-титулуваните ученички на Райна Кабаиванска, с изяви в Ла Скала, Ковънт гардън, Метрополитън, Парижката опера и десетки други важни оперни сцени в Европа, Америка и Азия.
За участието си в София Симеони пристига директно от Ла Скала, където под диригентството на Рикардо Шаи пя с Ана Нетребко в оп. „Дон Карлос“. Яркото артистично присъствие на Симеони е нейна запазена марка и безценно предимство, адмирирано от колеги и критика. Партията на египетския военачалник Радамес е за друго голямо име от Школата Кабаиванска, познато в Ню Йорк, Лондон, Милано, Мадрид, Виена, Мюнхен, Копенхаген, италианския тенор Андреа Каре. С красивия си тембър и характерна емоционална интерпретация Каре бързо печели симпатиите на публиката, независимо в коя точка на света пее. През 2006 г. Райна Кабаиванска го запознава с Лучано Павароти и той става неговия последен ученик. На сцената Каре си партнира със самата Райна Кабаиванска, а също с Пласидо Доминго, Елина Гаранча, Александра Куржак, както и с българската оперна звезда Соня Йончева.
Във втората премиерна вечер двама забележителни дебютанти в произведението на Верди - София Соловий и Даивде Риу - ще ни заредят с енергията на новото начало. Ролята на Аида е за София Соловий. Украинското сопрано е аплодирано на много сцени в Европа, включително Виенската опера, Театро Реал в Мадрид, Двореца на изкуствата „Кралица София” във Валенсия, Кралския театър на Валония в Лиеж, Театро Сан Карло в Неапол и др. След нападението на Русия срещу Украйна София се завръща при семейството си в родния Лвов и участва в серия концерти „Muses are not silent", излъчвани онлайн от подземието на Лвовската филхармония. Година по-късно възстановява международните си изяви. Преди месец по покана на световно признатия режисьор Вера Немирова Соловий направи забележителен дебют в оп. „Летящия холандец“ на сцената на Варненската опера.
Южнокорейският тенор Давиде Риу е Радамес. Внушителният му глас и изразена музикалност го направиха любимец на българската публика при изявите му в Софийската опера като Калаф в оп. „Турандот“ през 2016 г. и 2022 г., Полионе в оп. "Норма" през 2017 г. и Манрико в оп. "Трубадур" през 2019 г. Междувременно Риу дебютира във Филхармоничния театър на Верона, Театро Франческо Чилеа в Реджо ди Калабрия и дори в оперния театър на Кайро. Амнерис е бразилското мецосопрано Ана Виктория Питс, позната на родната публика от ролята й на Азучена в „Трубадур“ през 2019 г. Поради извънреден ангажимент в Театро Голдони в Ливорно, Питс пристига в София едва за генералната репетиция на „Аида“ и ще разчита на прочутата си творческа дисциплина и адаптивност, за да навлезе успешно в постановката.
Други трима артисти от майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет, ще са на сцената във всеки от четирите спектакъла. Царят е Костадин Мечков, утвърден солист на Държавна опера Бургас и лауреат на редица певчески конкурси. Амонасро и Рамфис са младите Хе Канг и Божидар Божкилов. Баритонът от Южна Корея е печелил два от най-престижните музикални конкурса в Италия – „Пиеро Капучили“ и „Вердиеви гласове“. За представленията в София пристига от Театро лирико в Каляри, където представянето му като Марчело от в оп. „Бохеми“ критиката определи като „вдъхновено и завладяващо“. Божидар Божкилов е най-обещаващият млад български бас. Има успешни дебюти в Парижката опера, Театро Реджо в Торино, Софийска опера и балет, Академия Санта Чечилия в Рим и др. Божкилов е характерно присъствие, което вдига градуса в залата и извиква носталгията по златната гвардия български баси – Христов, Гяуров, Гюзелев.
Всички тези артисти са били подпомагани през годините от Фонд „Райна Кабаиванска“ в Нов български университет, който осигурява стипендии за обучение на млади оперни певци и подкрепа за началото на тяхната кариера.
2024 година е юбилейна за Райна Кабаиванска. По инициатива на д-р Георги Текев, изпълнителен директор и член на Настоятелството на Нов български университет, под егидата на НБУ поредица от събития, посветени на великата дива, се обединяват в „Годината на Кабаиванска“. За инициативата към НБУ се присъединяват Софийската опера и балет, Софийската филхармония, Столична община, Българските културни центрове в Париж и Лондон, Посолството на Италия в България, Театро Лучано Павароти в Модена, Театро Масимо в Палермо, Театро Ла Фениче във Венеция, Фантастико груп, Сами М, Кока кола, Италианската търговска камара и други институции и организации.
С първокласния певчески състав, подбран от Райна Кабаиванска, майсторството на диригента Паоло Андреоли, стилната постановка на Уго де Ана и работата на хора и оркестъра на Софийската опера и балет, спектаклите на „Аида“ обещават изключително естетическо преживяване за меломаните в духа на най-високите достижения на италианската оперна традиция.
В първата премиерна вечер етиопската принцеса Аида е Витория Йео. Южнокорейското сопрано е призната изпълнителка на партията, която е представяла на Залцбургския фестивал, в Кралския театър в Мадрид, Римската опера и др. Със своята прецизна техника и гъвкав глас Йео е магнит за най-големите диригенти – Рикардо Мути, Марко Армилято, Мюнг Вунг Чунг, Даниел Орен, Микеле Мариоти, а екзотичното й излъчване вдъхновява режисьори от ранга на Дейвид Ливърмор и Питър Грийнъуей. В ролята на Амнерис, дъщерята на фараона на Египет, е италианското мецосопрано Вероника Симеони, една от най-титулуваните ученички на Райна Кабаиванска, с изяви в Ла Скала, Ковънт гардън, Метрополитън, Парижката опера и десетки други важни оперни сцени в Европа, Америка и Азия.
За участието си в София Симеони пристига директно от Ла Скала, където под диригентството на Рикардо Шаи пя с Ана Нетребко в оп. „Дон Карлос“. Яркото артистично присъствие на Симеони е нейна запазена марка и безценно предимство, адмирирано от колеги и критика. Партията на египетския военачалник Радамес е за друго голямо име от Школата Кабаиванска, познато в Ню Йорк, Лондон, Милано, Мадрид, Виена, Мюнхен, Копенхаген, италианския тенор Андреа Каре. С красивия си тембър и характерна емоционална интерпретация Каре бързо печели симпатиите на публиката, независимо в коя точка на света пее. През 2006 г. Райна Кабаиванска го запознава с Лучано Павароти и той става неговия последен ученик. На сцената Каре си партнира със самата Райна Кабаиванска, а също с Пласидо Доминго, Елина Гаранча, Александра Куржак, както и с българската оперна звезда Соня Йончева.
Във втората премиерна вечер двама забележителни дебютанти в произведението на Верди - София Соловий и Даивде Риу - ще ни заредят с енергията на новото начало. Ролята на Аида е за София Соловий. Украинското сопрано е аплодирано на много сцени в Европа, включително Виенската опера, Театро Реал в Мадрид, Двореца на изкуствата „Кралица София” във Валенсия, Кралския театър на Валония в Лиеж, Театро Сан Карло в Неапол и др. След нападението на Русия срещу Украйна София се завръща при семейството си в родния Лвов и участва в серия концерти „Muses are not silent", излъчвани онлайн от подземието на Лвовската филхармония. Година по-късно възстановява международните си изяви. Преди месец по покана на световно признатия режисьор Вера Немирова Соловий направи забележителен дебют в оп. „Летящия холандец“ на сцената на Варненската опера.
Южнокорейският тенор Давиде Риу е Радамес. Внушителният му глас и изразена музикалност го направиха любимец на българската публика при изявите му в Софийската опера като Калаф в оп. „Турандот“ през 2016 г. и 2022 г., Полионе в оп. "Норма" през 2017 г. и Манрико в оп. "Трубадур" през 2019 г. Междувременно Риу дебютира във Филхармоничния театър на Верона, Театро Франческо Чилеа в Реджо ди Калабрия и дори в оперния театър на Кайро. Амнерис е бразилското мецосопрано Ана Виктория Питс, позната на родната публика от ролята й на Азучена в „Трубадур“ през 2019 г. Поради извънреден ангажимент в Театро Голдони в Ливорно, Питс пристига в София едва за генералната репетиция на „Аида“ и ще разчита на прочутата си творческа дисциплина и адаптивност, за да навлезе успешно в постановката.
Други трима артисти от майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет, ще са на сцената във всеки от четирите спектакъла. Царят е Костадин Мечков, утвърден солист на Държавна опера Бургас и лауреат на редица певчески конкурси. Амонасро и Рамфис са младите Хе Канг и Божидар Божкилов. Баритонът от Южна Корея е печелил два от най-престижните музикални конкурса в Италия – „Пиеро Капучили“ и „Вердиеви гласове“. За представленията в София пристига от Театро лирико в Каляри, където представянето му като Марчело от в оп. „Бохеми“ критиката определи като „вдъхновено и завладяващо“. Божидар Божкилов е най-обещаващият млад български бас. Има успешни дебюти в Парижката опера, Театро Реджо в Торино, Софийска опера и балет, Академия Санта Чечилия в Рим и др. Божкилов е характерно присъствие, което вдига градуса в залата и извиква носталгията по златната гвардия български баси – Христов, Гяуров, Гюзелев.
Всички тези артисти са били подпомагани през годините от Фонд „Райна Кабаиванска“ в Нов български университет, който осигурява стипендии за обучение на млади оперни певци и подкрепа за началото на тяхната кариера.
2024 година е юбилейна за Райна Кабаиванска. По инициатива на д-р Георги Текев, изпълнителен директор и член на Настоятелството на Нов български университет, под егидата на НБУ поредица от събития, посветени на великата дива, се обединяват в „Годината на Кабаиванска“. За инициативата към НБУ се присъединяват Софийската опера и балет, Софийската филхармония, Столична община, Българските културни центрове в Париж и Лондон, Посолството на Италия в България, Театро Лучано Павароти в Модена, Театро Масимо в Палермо, Театро Ла Фениче във Венеция, Фантастико груп, Сами М, Кока кола, Италианската търговска камара и други институции и организации.
С първокласния певчески състав, подбран от Райна Кабаиванска, майсторството на диригента Паоло Андреоли, стилната постановка на Уго де Ана и работата на хора и оркестъра на Софийската опера и балет, спектаклите на „Аида“ обещават изключително естетическо преживяване за меломаните в духа на най-високите достижения на италианската оперна традиция.
Добави в:
svejo.net
facebook.com
НАЙ-НОВИ
На жената са й нужни поне 45 години,...
На жената са й нужни поне 45 години, за да навърши 30....
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !