Sony ще плати $ 900 млн. за 1/2 от каталога на Майкъл Джексън
09.02.2023 16:01 | Видян 869 пъти
Според Variety това потенциално би било най-голямата сделка в областта на музикалните каталози. Стрийминг революцията и ковид пандемията доведоха до превръщането на правата върху песните на известни изпълнители в ценен актив. Всяко излъчване носи пари на притежателя. Бумът на приложения като ТикТок, в които потребителите могат да избират музика за съпровод на кратките си видеа, още повече вдига цената на песните.
Преди две години Sony плати 500 млн. щатски долара, за да придобие правата върху каталога на Брус Спрингстийн. Universal Music предложи 400 млн. долара за правата върху цялото творчество на покойния Дейвид Боуи. В края на януари канадският изпълнител Джъстин Бийбър продаде правата върху музикалния си каталог на компанията Hipgnosis за $ 200 млн. В този контекст сумата, предложена за каталога на Майкъл Джексън е внушителна, при положение че дори не става въпрос за пълния музикален каталог. Обикновено сделките в сектора са за цялото творчество.
Майкъл Джексън бе от другата страна на една от първите подобни сделки: през 1985 г. той купи правата върху 251 песни на "Бийтълс" за 47 милиона долара. Десет години по-късно си бе върнал вложението двойно. Той почина на 50 години през 2009 мг. след легендарна соло кариера.
Но този каталог беше евтин по днешните стандарти. През 2021 г. Тина Търнър продаде своите песни на BMG за $ 50 млн., докато "Ред Хот Чили Пепърс" получиха 140 милиона. Нийл Йънг продаде правата над 50% от песните си, включително класики като Heart of Gold, на същия инвестиционен фонд за 150 милиона долара. Мега сделки бяха сключени и между основаната през 2018 г. компания Hipgnosis и Шакира, както и с бившия член на "Флийтуд Мак" Линдзи Бъкингам, поп иконите "Блонди" и др. 500 милиона е сумата, обсъждана за все още нереализираната продажба на каталога на "Пинк Флойд". Правата върху своите каталози в последните месеци продадоха и живите членове на "Доорс", група "Йес" и др.
Мотивите за тези сделки са различни. "Това може да бъде допълнителен източник на доходи, тъй като в последните две години много възможности за концертна дейност бяха елиминирани", казва за по-младите артисти икономистът Петер Чмух от Университета за музика и изпълнителски изкуства във Виена. Междувременно ветерани като Дилън искат да имат гаранции, че тяхното музикално наследство ще се се управлява правилно за бъдещите поколения. За близките на починали звезди пък няма нищо по-удобно от това да направят еднократен "удар" и да си спестят по-нататъшното управление на наследството.
За купувачите придобиването на права може да бъде много доходоносно в дългосрочен план, тъй те като могат да бъдат експлоатирани до 70 години след смъртта на музиканта. Притежателят им може да продава песните в различни медии, филми и стрийминг портали, както и за реклама и кавър версии. Това разширява базата за авторските права далеч отвъд продажбите на записи и излъчвания по радиото.
НАЙ-НОВИ
Силвестър представи Alchemista в...
Мария Силвестър представи в най-ексклузивния у нас...
Престъпление е да караш пиян и то за...
„Димо е голям пример как човек, който сбъдва мечтите си,...
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !