Вижте 5-те филтъра на информация и разберете кои медии лъжат и как

12.06.2021 09:20 | Видян 1018 пъти

Вижте 5-те филтъра на информация и разберете кои медии лъжат и как

Понеже започна предизборната кампания, а и наесен предстои поне още една - президентска, много важно е да имате предвид днешния ни лайфхак. Той дава прости съвети как сами да разбирате коя медия и кога ви лъже. Става дума на 5-те филтъра, през които минава една информация, докато стигне до вас, както ги е подредил известният американски експерт проф. Ноам Хомски - някои у нас го наричат и Чомски, но това е неправилно. Ако не ги следваме, попадаме сред онези 96% от хората, които не могат да разпознаят фалшивите новини. А иначе най-важното правило, което трябва да знаете е, че няма обективни новини, а истината в медиите е само субективна.
1. Кой владее медията - двете най-мощни медии в България е техните групи - бТВ и Нова са чудесен пример, както и основните вестници - на практика няма ясна представа кой ги владее. За бТВ до смъртта на Петр Келнер, който загина в загадъчна авиокатастрофа малко след като купи медията, имахме яснота за собственика, но не и за онзи, който диктува на гласовете, които нареждат на водещите от слушалките на ушите им какво да питат гостите, с кого да се държат нежно и да "забравят" важните въпроси, а кого да психират. Освен това, не е лесно да се проследят и скритите връзки между медиите. Не е трудно обаче, като следим съдържанието им, да разберем, че едни и същи ръце дърпат конците на уж притежавани от различни фигури средства за масова информация.
2.  Кой рекламира в дадената медия - неотдавна описахме случая с ИНСА ойл, която напоследък изведнъж се превърна в основен рекламодател на Нова телевизия - бизнесът на тази компания, както се разбра от други наши публикации е свързан предимно с държавния резерв, а няма голяма и известна верига бензиностанции, за да има смисъл от тези милионни вложения. Когато види това и направи бърза проверка в 19min.bg или google, човек може да си даде сметка кой диктува изсипването на парите и позицията на телевизията, определяна на тази база.
3. Кой властва в държавата - медиите, както сами казват, "отразяват" - т.е. те са огледало на онзи, който "владее положението / резултата".
4. Кой задава тона - кой е главният източник на власт в самата медия - чий е онзи глас, който зрителите чуват в ушите на горките водещи в сутрешния блок, та чак зрителите чуват, да им диктува въпроси и поведение.
5. Кой идеологизира - кой определя цялостната политика на медията, нейните реални цели и действия.
Отговорите на тези въпроси дават представа защо зрителите и читателите най-често наблюдават несъответствие върху мисълта и действието - т.нар. когнитивен дисонанс. По-просто казано: как едни хора вземат завои и изведнъж започват да говорят обратното на онова, което са казвали преди.
Защо се получава така? 
Защото, и без соца, медиите са поставени под натиска на външни и всеки журналист - пешка - на вътрешен цензор.
Понеже, както твърдят социалозите - човек не е реален извън обществото, интересното е, че промяната в позициите на публичните говорители се следва и от публиката: с така нареченото преднамерено четене/гледане/слушане, дори още с избора на медия, която отговаря на нашите моментни виждания - ние ставаме жертви на цялата тази схема. Всеки от нас. Така започваме да виждаме само определени цветове от плетеницата пред очите ни. И да отхвърляме, че може да има други краски. А трябва да търсим друга гледна точка - вече трябва да се проверяват поне 5, не само 2, независими един от друг източника, защото никой не знае всички тайни връзки между медиите.   

автор: СЛАВА

Етикети: , , , ,
Добави в: Svejo.net svejo.net Facebook facebook.com

Желанието на Тръмп за Гренландия е...

Доналд Тръмп сериозно планира да придобие Гренландия,...

БНТ почита паметта на Владимир Даверов

Българската национална телевизия променя програмата си в...

Няма коментари към тази новина !