Оставаме и без детски учители: Изследване
22.01.2021 12:57 | Видян 430 пъти
Необходими са целенасочени политики за формиране на компетентности за ранно детско развитие на професионалистите, които работят с деца 0-7г. в секторите образование, здравеопазване и социални услуги. Както първоначалното университетско образование, така и продължаващото професионално развитие на специалистите трябва да включват знания и умения за различните аспекти от детското развитие и за съвместната работа на професионалисти от различни сфери. Инвестицията в тяхното обучение и професионално усъвършенстване носи сериозни ползи както за децата в ранните и най-важни години на тяхното развитие, така и за цялото общество. Експертите, участвали в изследването изтъкват ясно изразена необходимост от подготовка за работа с деца в уязвими ситуации, изграждане на умения за работа с родители и оценка на семейната среда.
Важен извод от изследването е препоръката в работата на специалистите, работещи с деца между 0 и 7 години да навлязат съвременни методи за продължаващо професионално развитие, които освен обучителни програми, включват надграждане на уменията на работното място. Това е непрекъснат процес на професионално развитие в общности от специалисти в различни сфери. Важен е диалогът и периодичната обмяна на знания и опит в рамките на отделната професия и между специалисти от различни професии – социални работници, лекари и медицински специалисти.
Необходимо е професионалното развитие да бъде интегрирано в практиката на педагозите, да включва взаимно наблюдение и анализиране на педагогическата дейност, взаимодействие с колеги от други сектори, както и взаимодействие с родители. Трябва да се постави по-силен фокус върху приобщаващото образование, което навлиза в университетските програми едва преди две години. Една от най-ясно изразените нужди сред работещите с деца в сектор образование е нуждата от знания и умения за работа с деца със специфични потребности.
Дискусията по резултатите от изследването със специалисти в сферата на образованието, очерта важни насоки за развитието на работната сила. Ключов е въпросът за създаване на подкрепяща работна среда за младите учители в детски градини и ясли. Важно е да са налице политики за кариерно ориентиране на гимназистите към работа с деца в ранна възраст, както и активно привличане на студенти към работа в детски градини от страна на общините. Интегрирането на детските ясли в предучилищното образование ще създаде по-добро взаимодействие между специалистите, работещи в тясна връзка с децата, и ще гарантира по-плавен преход за детето между отделните етапи на обучение и развитие.
Изследването е част от инициативата “България расте с децата си”, с която Фондацията насочва вниманието на обществото към ролята на професионалистите, работещи с деца в ранна детска възраст за повишаване качеството на образованието и услугите за деца. То се фокусира върху социалния, образователния и здравния сектор, като очертава насоки за необходимите обществени политики за издигане качеството на образованието и грижите за деца в ранна възраст.
Проектът „България расте с децата си“ се изпълнява с финансова подкрепа, предоставена от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на финансовия механизъм на ЕИП. Основната цел на проекта е подобряване на качеството на услугите и мерките за насърчаване на ранното детско развитие в страната.
свързани новини
0 азерски газ у нас за 2 седмици, за годината няма да бъде 1 млрд.куб.м, а евентуално 225 млн. куб.м
Борисов 3 одобри гола почетна консулка Вили Сечкова, сем Сталийски доби имунитет и за имуществото си
НАЙ-НОВИ
Връзката на Том Круз и дъщеря му се...
Дъщерята на Том Круз и Кейти Холмс Сури прекара голяма...
Откриха некропол на дете-цар на 5000...
Гост в студиото при Росен Петров е самият потомък на...
коментари
- коментари
- напиши коментар
- изпрати на приятел
- гласувай
Няма коментари към тази новина !